Medlemsmöte
Stiftelsen Barometern höll sin årsstämma den 9 juni 2025. Stämmotalare var Katarina Barrling, Docent i statsvetare vid Uppsala universitet, författare och senior konsult vid IPF (Institutet för personal- och företagsutveckling). Katarina höll ett mycket intressant föredrag under rubriken ”Världens mest protestantiska land? Sverige – det extrema landet lagom”. Efter föredraget gavs möjlighet till frågor och diskussion för stämmodeltagarna.
Mikael Larsson Ek höll en kort information om en utbildning som planeras för Stiftelsens
medlemmar med start under hösten 2025.
Under stämman avtackades sammankallande i Valberedningen och tidigare ordförande i
Stiftelsens styrelse Karl-Johan Raaegaard. Ordföranden Lennarth Förberg tackade, tillsammans med Bennie Ohlsson, Karl-Johan för de förtjänstfulla gärningar som han gjort för Stiftelsen under 25 års tid. Bennie redovisade ett axplock av de händelser som Karl-Johan varit med om att driva igenom i sina olika roller, bland annat som styrelsens ordförande. Karl-Johan passade också på att tacka för att han fått vara med och på olika sätt medverka i Gota Medias tillkomst och utveckling.

Aktuellt
Partnerskap mellan Gota Media, Bonnier och Amedia
Gota Media, Bonnier och Amedia har ingått ett strategiskt partnerskap. Målsättningen är att tillsammans accelerera den digitala transformationen och skapa synergier som möjliggör investeringar i kvalitativ lokaljournalistik.
Bonnier News Local, som samägs av Bonnier News och norska Amedia, är en ledande lokaltidningskoncern med verksamhet i södra Sverige och i Mellansverige. Koncernen är resultatet av ett tidigare samgående mellan före detta Mittmedia, Hall Media och HD-Sydsvenskan.
Amedia är en mycket framgångsrik koncern med ett 40-tal lokala morgontidningar i Norge. Tillsammans är partnerskapet Nordens största aktör inom lokalmedia.
Partnerskapet formaliserades i mars 2022 genom ett korsvist ägande där Gota Media är 20-procentig ägare av Bonnier News Local och Bonnier News Local äger 30 procent i Gota Media.
Målsättningen med partnerskapet är att trygga den lokala journalistiken i koncernernas utgivningsområden. Genom en överenskommen plan ska man åstadkomma en snabbare digital transformation, samt tillsammans stärka positionen på den svenska annonsmarknaden. Samarbetet kommer också att skapa kostnadssynergier som möjliggör för journalistiska satsningar.
I partnerskapet delar man grundläggande värderingar och synen på det publicistiska uppdraget och tillsammans kan man skapa bra förutsättningar för att utveckla den lokala journalistiken genom gemensamma investeringar i teknik och kompetens. Det kommer ge möjligheter till nya lösningar och bra erbjudanden både till läsare och annonsörer som även stärker affären.
SB´s utmärkelse till MJ-studenter för bästa examensarbete i journalistik, delas ut sen 2015
2024 |
Bollen är i rullning för en jämställd fotboll. En tematisk innehållsanalys om Sportbladets gestaltning av det svenska dam- och herrlandslagen i fotboll.
|
Manda Zanier |
Philippa Nilsson | ||
2023 |
Innanför eller utanför samhället? – En kvantitativ innehållsanalys om hur svensk press gestaltar utsatta och särskilt utsatta områden
|
Sanna Norlindh |
Maja Iversen | ||
2022 |
När smittan nådde lokalorten. En kvantitativ innehållsanalys om hur Nerikes Allehanda, Nya Wermlands-tidningen och Helsingborgs Dagblad gestaltade Coronapandemin.
|
Albin Lindström |
Isaac Turner | ||
2021 | Tio bilbränder på ett dygn” – en kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys om hur Aftonbladet gestaltar Rosengård | Alinia Andersson |
William Grönlund | ||
2020 | Är tanken halvfull eller halvtom? En kvalitativ studie kring hur dagstidningarnas ledarskribenter framställer Bensinupproret 2.0 | Karl Edgren |
Noah O’Rourke Drevfjäll | ||
2019 | Goda journalister, eviga hjältar – en diskursanalys om nyhetsjournalistikens gestaltning av Kim Wall och Nils Horners eftermäle | Julia Samuelsson |
Julia Pliscovaz | ||
2018 | ”Han är som en ung man som precis fått körkort”. En studie om hur konflikten mellan Nordkorea och USA gestaltas i Aftonbladet | Viktor Merell |
Max Karlsson | ||
2017 | Saudiarabien – Sveriges problematiska partner. En studie om hur Saudiarabien gestaltas i svensk press | Eric Porali |
Johannes Turstam | ||
2016 | Väggen och dess påverkan – en studie om en betalväggs påverkan på nyhetsurval | Joel Oscarsson |
2015 | Hon är min bästa tjejkompis: En narrativ analys av kärlek och genus i Kamratposten | Linnea Wedelin |
75-årsjubileumsgåva
Under 75-årsjubileumsmiddagen på Kalmar Slott lämnade ordföranden Kristina Knöös Franzén en gåva från Stiftelsen på 75000 kr till Bennie Ohlsson, styrelseordförande i Svenska Nyhetbyrån (SNB). Pengarna ska användas för utbildningsverksamhet knuten till Skribentskolan som drivs av SNB.
FOJO
Under perioden 2019-2022 lämnar Stiftelsen Barometern ett bidrag till Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet för medfinansiering av faktajouren som FOJO ansvarar för.
Faktajouren följer och redovisar forskning och utveckling av metoder, verktyg och modeller för faktagranskning och hantering av felaktigheter på internet i Sverige och internationellt.
Projektet syftar också atill att föra dialog med myndigheter, organisationer och mediebransch, stödja enskilda mediers initiativ för att bedriva faktakoll och arrangera utbildningar för medieaktörer. För mer information om Faktajouren, se gärna https://fojo.se/faktajouren/
Forskning
Stiftelsen Barometern har beviljat ett bidrag på totalt 1,4 miljoner kronor för ett forskningsprojekt under ledning av Prof. Kristoffer Holt, Institutionen för medier och journalistik vid Linnéuniversitetet.
Forskningsprojektet Young Citizens and the Qualityof News. Construals, Emotions and Strategies handlar om unga medborgares förväntningar på nyhetskvalitet och känslors roll i mediekonsumtionen. Varför följer unga inte längre traditionella medier? Hur definierar unga själva den kvalitet på medieinnehåll som de de kräver för att ta del av ett visst medieutbud? Hur skiljer sig de ungas kvalitetssyn från journalisternas? Vilken roll spelar känslor och tillit i ungas nyhetskonsumtion? Dess är några av frågorna i projektet, där olika forskningsmetoder kombiner: samtalsintervjuer, fokusgruppsdiskussioner och enkäter. Dessutom görs så kallade biometriska publiktester med hjälp av ögongspårning, mätning av hudkonduktans, analys av ansiktsuttryck samt EEG i det biometriska laboratoriet Visualix, som finns vid Institutionen.